09 February 2010

bebelbebel

.
she is expecting too much from me.
i just can't tolerate with it.
the kids are ok.
the teachers are ok.
it is just her.
.
hurm.
tetiba rasa macam nak bercerita pasal student aku.
sekarang ni aku dah mengajar form 6.
huhu.
lain sangat-sangat kalau mengajar budak pra uni ni.
tambah-tambah chinese.
.
masa aku tengah semak worksheet dorang kan.
dorang akan mintak buku jawapan tu,
nak tengok betul tak cara semakan aku.
huhu.
tapi dorang mintak in a polite way la.
.
berbeza dengan primary kids.
tak pun secondary kids.
dorang ni nak tengok buku jawapan sebab nak tiru jawapan bulat-bulat.
hehe.
.
so berbalik kepada budak-budak pre-U ni,
selalu je buat aku gementar time nak handle dorang.
sebab 1st, dorang ni chinese.
pemikiran agak berbeza dengan kita orang melayu ni.
mereka sangat-sangat mementingkan kualiti pengajaran.
so, aku jadi agak takut di situ.
huhu.
2nd, mak bapak dorang memang akan mengharapkan 100% pengajaran yang berkesan dari guru-guru,
sehingga sanggup bayar lebih kalau students tu amek kelas tu lama sikit.
jadi kalau aku pun ngaja tunggang langgang,
aku takot nanti gaji aku pun tunggang langgang kalau student tu pi balik cita kat mak bapak dia.
huhuh.
.
kalau dapat student yang penguasaan english dia,
biasa-biasa ja,
atau sama dengan aku atau lebih rendah dari aku.
takda masalah.
.
ni dapat students yang penguasaan english dia pun hebat gila.
dan dia pun dah berumur 18tahun.
english hebat + matang.
agak mendebarkan gak la.
takot aku tak dapat give the best kat dia.
.
aku selalu je dapat students yang penguasaan english dia superb.
tapi walaupun superb,
dorang masih tak matang,
sebab kecik lagi.
so, tak da masalah
kalau nak marah-marah ke apa.
huhu.
.
so, jalan penyelesaian bagi student-student yang pandai-pandai camni adalah.
aku semak jawapan sama-sama dengan dorang.
aku tunjuk buku jawapan tu, bagi dorang tengok jawapan tu skali.
then, lepas tu baru aku terang,
camna boleh dapat jawapan tu.
.
kalau aku just bagi the correct answers je,
dorang takkan puas hati selagi aku tak tunjuk camna aku dapat jawapan tu.
dahla aku mengajar nak analyze poem dgn short stories kan.
so, mmg kena buat persediaan awal la sebelum nak ngajar dorang ni.
takot aku terhegeh-hegeh mcm 1st day ngaja budak-budak high level ni.
aku tak prepare satu apa pun.
pegi ngaja je.
worksheet pun tak study apa.
hasilnya,
aku terus ja bagi jawapan,
dan bila student tanya camna aku dapat jawapan tu,
aku dok tersengih cam kerang busuk.
.
sebab kebanyakan poem tu poem yang ancient poem punya.
i shalt love thee.
with nought' wrath, just pure love.
ahaaha.
geli lak kan.
nak bagi contoh pun poem jiwang.
tapi cam tu la.
aku pun tak paham perlu ke nak kaji poem berkurun dulu.
dahla language dia pelik.
kaji le lirik lagu eminem ke..
linkinpark ke..
baru lah menarik kan.
bleh la aku nyanyi sambil ngaja student tu.
.
student ni,
aku tanya dia,
nanti lepas stpm,
plan nak masuk uni mana?
lim kok wing ke?
standard ar kan, cina kaya,
kompom masuk Lim Kok Wing.
.
dia cakap tak.
dia masuk uni kat Singapore.
ala, yg femes tu.
aku tak ingat nama apa.
tapi uni tu dah lama.
member aku pun ada sorang masuk situ.
aku tanya, apa masalah dgn local uni?
dia cakap dia tak suka.
huhu.
ko kena ingat,
teacher ko yang mengajar ko ni pun dari local uni tau.
UKM lagik.
*tetiba rindu UKM. :(
.
p/s : aku akan bertahan keja situ sampai dapat keje lain. cuma, tak berapa puas hati dengan orang atasan je. english teacher paling senior kat situ, aku sorang je, so you can't expect me to do everything. although you have raised my pay, that does not give you the green light to take advantage on me.

No comments: