23 November 2011

Kenapa perlu pilih Apple Ipad/Blackberry Playbook/Samsung Galaxy Tab

Assalammualaikum. Entri kali ini adalah bersempena dengan contest yang telah dianjurkan oleh adik Ana Farhana kita. Tetiba rasa nak join sebab aku sangat amatlah sengkek sekarang. Hehehehe. Kalau menang contest ni dapat rm50. Haa, rm50 tu aku rasa macam rm500 dah memandangkan sekarang aku di zaman kebankrapan. Eekekeke. Tapi aku rasa macam susah nak menang je, sebab aku tengok yang lain yang join contest ni lagi hebat wehhh.  Tapi takpe, kita cuba nasib. Kot-kot sesapa yang nak join jugak entri ni, sila lah kelik di SINI


Cik Ana Farhana kita ni tengah kompius sebenarnya samada nak beli Apple Ipad ke, Blackberry Playbook ke, atau Samsung Galaxy Tab. Memandai je aku ni buat teori, ntah-ntah Ana ni tolong buat survey untuk kekawan or adik beradik dia je. Tapi aku memang suka buat pandai walaupun pada hakikat takla pandai mana pun. Okey, jadi ana nak la tengok perbandingan antara ketiga-tiga tablet ni, yang mana paling best.

Bagi aku lah kan, sebelum aku tengok ketiga-tiga punya function pun, aku dah pilih Samsung Galaxy Tab awal-awal. Kenapa? Ntah, kenapa aku berkenan dengan Samsung pun aku taktau. Ipad memang aku tak minat memandangkan aku kureng sikit dengan produk epal ni, Blackberry pun aku kureng sebab dia lebih kepada orang yang bisnes-bisnes ni. Setakat bisnes membela perut di rumah macam aku ni, tak payah la derr.

Setelah diteliti segala function antara Apple Ipad, Samsung Galaxy Tab dan BB Playbook. Aku tetap pilih Samsung Galaxy Tab. Kenapa? Sebab kita tengok saiz nya. Antara tiga-tiga ketoi ni, of course lah Apple Ipad lebih gabak. Skrin lebih luas berbanding Samsung dan BB. Tapi aku tak berkenan la gabak-gabak sangat ni. Tau la paparan dia lebih jelas memandangkan skrin dia lebih besar tapi aku rasa sangat tak berapa nak kiut kalau terlalu gabak dan berat. Menyusahkan je nak bawak ke hulu ke hilir. Dahla aku ni tak suka angkut benda berat-berat. Macam Samsung dan BB ni, kecik sikit berbanding Ipad. Samsung dan BB pulak, lebih kurang sama je saiz nya. Jadi di sini, kita reject Ipad.

Dari segi penyimpanan data pulak, Ipad kalah lagi. ahahah. Booo, Ipad. Ipad takde memory card. Eh, tapi BB pun takde memory card. Jadi Ipad dan BB agak teruk bagi aspek penyimpanan data. Tapi Ipad dan BB ni ada la, phone storage sebanyak, 16gb, 32gb, 64gb. Tapi susah la, kalau kau nak transfer data ke, gambar camwhore ke (tu yang paling penting bagi aku. bhahaha), lagu ke. Macam Samsung Galaxy Tab, beliau ada fungsi memory card. Haa, tak ke memudahkan.? Hehe.

Lagi satu, Ipad ni tak bukan macam handphone. Tak boleh buat panggilan ke, 3G calls ke. Kalau Samsung boleh jee. Haa, Ana mesti ingin ber3g 3gian bersama Encik Abang tersayang. Kalau BB pun enggak boleh 3G calls. Mesti best 3g call dengan tablet kan? Besooor je nampak muka. Pastikan anda memicit jerawat dahulu sebelum membuat sebarang panggilan 3g. Terimakasih.

Kamera pulak. Haaa, kamera penting ye anak-anak.  Samsung telah terbukti mempunyai kualiti kamera yang lebih hebat dari Apple Ipad dan BB. Kau nak tahu berapa MP je for Ipad? 1.3 MP je wehhh. Biar betul? Aku pun tak percaya. Bukan yang paling lekeh pun sekarang punya camera phone bukan 3MP ke? Ish.Ish. Tapi Samsung, kamera dia adalah berkualiti 3MP. BB pulak 5MP.  BB menang kalau compare bab camera. Lagi satu BB sangatlah jelas kalau nak merakam video. Siap HD lagik tuh. Tapi, aku tetap tak berkenan dengan BB. hihi

Seterusnya, dari segi kelajuan pulak. Ipad kalah lagi nampaknya. Hurm. Kasihan kau Ipad. Ipad hanyalah berkelajuan 512MB manakala BB dan Samsung berkelajuan 1GB.

Dari segi bateri pulak, Samsung kurang menonjol. Ipad dan BB boleh bertahan selama 10 jam manakala Samsung boleh bertahan 7jam je. Tapi cukuplah tu 7 jam. Takkan kau nak menghadap je benda alah tu selama 7jam tanpa henti kan? Ada ke orang melangut tengok lappy sampai 7jam?? (ada, aku la tu. tapi malas nak ngaku)

Okey. yang terakhir, kita banding dari segi harga pulak.Ipad = rm1599, Samsung = rm1399, BB Playbook =  rm1500++. Hurm, takdala mahal mana tablet ni kan? Apahal aku dok ingat tablet-tablet ni harga mencecah dua tiga ribu ek? Ni baru tau tablet seribu lebih je. Hehehe.

Setelah semua perbandingan dibuat, aku tetap pilih Samsung. Ana, akak tetap pilih Samsung, dan akak pun dah beli Samsung Galaxy S. Best jugak pakai Samsung ni. Nokia, kesian gila kat hang, takdak sapa dok pandang hang dah la ni. Babai Nor kiah. 

Jadi, itu sajalah dari akak. Kalau tak dipilih menjadi pemenang pun takpe, at least, akak dah tau info-info mengenai tablet-tablet ni, dan bolehla jadi pakar runding kengkawan ke yang nak beli (padahal saja nak cover  awal-awal, bila kalah, takla malu sangat. kahkahkah)

P/s : Sorry ye Ana, kalau ayat tunggang langgang, tonggeng terbalik. Hehe

1 comment:

Anonymous said...

Sepatutnya bandingkan lah dengan tablet terbaru.. kalau antara Ipad (lama), galaxy tab p9000(lama) dengan BB playbook(baru), mesti la BB playbook yang gah..

compare ler dengan ipad 2, galaxy tab 7.7 baru la sepadan..