04 November 2011

Sekolahku, Cintaku.

Terimakasih wei, bagi kawan-kawan yang dah cadangkan cara untuk aku setel masalah aku di entri sebelum ni. Aku bertanya pada semua cikgu-cikgu yang aku kenal. Hehe. Cikgu masa praktikum dulu, cikgu-cikgu di sekolah aku, walaupun depa punya Bahasa Melayu pun hancussss. Tapi aku cuba jugak nak faham sikit-sikit. Pastu korek dari cikgu lain pulak. Lepas tu, tadi ada mesyuarat pasal KSSR ni, sekali dengan slide show, haa, barulaaa aku faham sebab boleh rujuk slide show tu. Legaaaa. Hehehe. Dan semua CD, slideshow, segala bahan yang banyak tu Guru Kanan dah serahkan pada aku untuk aku simpan. Bertuah tau guru English ni, semua bahan dah disediakan. CD yang ada lagu, stories, phoenics, dan macam-macam lagi lah bahan pembelajaran yang memang menarik semua disediakan. Senang kerja aku tahun depan. Alhamdulillah. Cikgu-cikgu lain semua cakap aku bertuah sebab subjek lain memang takda sangat bahan yang disediakan. Untuk english, ada big book, puppet lah dan macam-macam lagi. Aku harap semua tu dapat aku gunakan untuk mengajar dengan lebih baik dan sesi pembelajaran pun tak bosan. Aku sendiri pun teruja tengok lagu yang ada video klip yang comel-comel tu. Hehehe

Jadi sekarang boleh tarik nafas lega sebab dah faham. Tak la faham kesemuanya. Tapi aku dah boleh dapat overall picture tentang KSSR dan apa aku perlu buat. Nak key in data segala tu. Kena key in sebelum 18 haribulan ni okey. Dari Januari hingga Oktober. Fuhh. Nasib baik budak 45 orang je. Nasib baik dah tele kan KSSR dengan KBSR. Senang sikit.

Aku nak cakap yang aku dah dipertemukan pun dengan pegawai yang cikgu-cikgu di sana pulun sangat rekemenkan tu. Hahahah!  Hish. Malu gila sebenarnya. Adoi. Sebenarnya tadi (masa sesi persekolahan) , aku pegi kat kereta aku jap, ada barang aku tinggal. Pastu, tetiba Cikgu Kong panggil aku, kelam kabut. 'Cigu Wani arr, mari sini sekijap' Aku ni, dahh, apahal pulak ni. Aku dah lah tengah sibuk-sibuk alihkan barang. Masa tu lah dia nak panggil. So, aku ingat, mungkin hal penting jadi aku kelam kabut masuk library, sebab Cikgu Kong ada situ. Sekali aku masuk, tengok-tengok ada 3 orang luar.dok bincang apa ntah. Sudahh. Aku dah terkaku di situ. Pastu Cikgu Kong boleh pulak cakap, 'Haa, ini itu Cigu baru. Umur dia baru dua ploh ampat tawun. Hehehe" Dia strees ye kat umor aku tu. Segan gila abaq hang. Semua tengok aku. Nasib baiklah ketua pemantau tu sporting gila. Dok borak-borak dengan aku, tengok-tengok dia kenal lah lecturer aku yang otai kat Maktab Ipoh tu. Memang sporting lah ketua pemantau tu. Siap suruh aku panggil dia bonda lagi. Aku siap mintak no fon dia lagi sebab dia memang sangat berpengalaman dalam bidang Bahasa Inggeris ni, sebab tu dia kenal abes semua pensyarah B.Inggeris aku. Dahla lawa dan stylo pulak tu. Huhuhuh. Pastu borak-borak, aku tengok-tengok gakla pegawai yang dorang cakap HEMSEM tu. Hahaha. Tinggi baq hangg. Hehehe. Tapi aku tak borak dengan dia. Segan kot. Dahla nampak sangatlah Cikgu Kong ni memang nak kenalkan aku kat dia sorang je. Waduh-waduh. Lepas tu, aku pun terpaksa mintak diri dulu sebab leka borak sampai terlupa kelas. Kekekeke. Masuk je bilik guru, semua cikgu pakat tanya. 'Macam mana? Kamu sudah jumpa itu pegawai ka? Dia begitu hemsem kan?' Hahah. Malunya aku. Taktau nak jawab apa. Tapi aku tengok pegawai tu, biasa ja. WAKAKAK! Haa, masa aku nak blah dari library tu kan, aku mintak diri lah kan. Pastu depa dok usik-usik pulak aku dengan mamat tu. Malu nya aku. Sebab aku taktau nak respon camna. Aku taknak nampak gedik dan pada masa yang sama, aku taknak dikatakan sombong. Jadi aku senyum ja la.

Pastu masuk Tahun 1, semua pakat riuh rendah bising. Bila aku masuk, takda sapa pun bangun ucap. Aku dah buat peraturan, setiap kali aku masuk je, ketua darjah kena bagi arahan 'Stand up, Good morning, teacher' Baru yang lain ikut. Sebab sebelum ni , dorang tak praktikkan macam tu. Cikgu masuk ke tak masuk ke, dok bising macam tu lah. Jadi tadi aku masuk, tengok semua dok bising. walaupun 9 orang je. Haih. Pastu bila tengok aku masuk semua pakat diam (aku garang dengan budak sebenarnya). Aku tanya mana class monitor? Semua sibuk nak cakap yang Iqmal (class monitor) tak hadir. Pastu aku tanya, mana penolong, ha, semua satu class mengaku depa tu penolong. Berebut-rebut nak ucap selamat.Haih. Aku pilih sorang. Dia pun dengan bangga ucap selamat pagi, pastu yang lain semua ikut. Tinggal sorang budak ni yang tak dapat terima kenyataan. Dia kata dia sebenarnya penolong. Iqmal tu dah lantik dia. Tapi si Hakim ni kata, Iqmal pun dah lantik dia jugak. Hahahahah. Macam-macam hal budak-budak ni. Sebab tu aku suka ajar budak sekolah rendah. Best. Terhibur tau. Tapi aku suka buat garang dengan depa. Bagi berdisiplin sikit, kekadang ikut hari, aku lembut sikit, saja la takmau bagi depa stress. Haritu aku ada terdengar, budak-budak dok bersembang pasal aku, depa cakap aku garang. Memula kena garang la.Tahun depan, aku berlembut la sikit. Tapi kalau berlembut, depa tak ambik kisah sangat. Contohnya, bila aku masuk kelas, Tahun 4 contohnya, sebab kelas tu lemah sikit, memang aku muka bengis je. Pastu setiap kali nak jawab soalan, mesti depa berusaha bersungguh jugak cuba nak jawab dengan betul. Sebab takut kena jerkah dengan aku. Kalau aku berlembut, ajar sekali, 3 minit lepas tu, dah lupa semua. Haiyaaaa! Kalau aku marah sangat aku rotan. Tapi rotan meja la. Bukan rotan depa. Ada jugak aku rotan depa, tapi slow je lah. Kesian.. Plus, ibu bapa sekarang saman ja keja depa. Huhu. Padahal kita nak didik anak depa jadi orang yang boleh pakai.

Kalau masuk Tahun 5 dan 6. Aku rilek lah sikit. Ada masa aku usik depa, ada masa aku gelak-gelak. Ada masa aku bengis. Tapi masa aku stress dengan KSSR haritu, habis semua kena marah dengan aku. Tahun 1,2, 5, 6. Kelas-kelas yang aku ngajar haritu, semua kena marah. Kesian depa. Huhuhu.

Paling best masuk Tahun 1. :) Dah macam anak-anak aku je semua tu.Tahun depan, aku berazam nak ajar English cara yang fun. Bahan pun dah ada. Barulah dorang semangat sikit. Tahun-tahun lain pun sama. Aku nak ajar bagi menarik sikit. Barulah dorang berminat dengan English. Bebudak ni, sebenarnya, dorang tak suka English. Dengar English je, terus nak surrender. Jadi kita tukar bagi menarik. Aku harap aku ada masa nak buat semua yang aku plan ni. InsyaAllah.

Tu je kot. Nanti aku update lagi. Assalammualaikum.


Eh lupa pulak segmen Mari belajar Mandarin. Hehe. Minggu ni aku tak sempat nak belajar banyak sebab sibuk. Nak tau tak macam mana cara aku belajar Mandarin selain bertanya kepada cikgu-cikgu kat sini. Bila aku di bilik guru, aku selalu dengar kelas-kelas di sebelah bilik guru ni. Kalau dorang ada kelas bahasa Cina tu, aku dengar lah. Selalunya style cikgu-cikgu ni mengajar adalah macam ni. Contoh. "tamen - mereka " Murid-murid akan sebut 10 kali sebutan Mandarin bersama maksudnya dalam bahasa Melayu. Jadi aku pun ikut belajar sama lah. Hehehe.


Okey, perkataan pada hari ini ialah


Mingtian - Esok
Jintian - Hari ini
shi - Ya
wei sheme - Kenapa?


Tu jelah dulu. Next entri pulak. Oh ya, bagi menjawab soalan Teacher Koko, sekolah ni memang takda kantin, jadi sekolah dah sediakan makanan untuk setiap pelajar. Meja dan kerusi pun disediakan untuk depa. :)

p/s : maaf, tajuk entri geli-geli. heheheheh

1 comment:

saadah saadun said...

aku rasa aku hanya nak cakap aku sangat berbangga dengan kau. ingat lagi dulu kita still blur2 pasal cita-cita. nak kerja macam2. finally kau dah jumpa 'jalan' kau. bangga. :) aku saja yang terkial2 lagi. well, good luck dear.