01 December 2011

Ada lagi orang macam ni?

Stress aku dengan broadband ni. Lembab gila. Tapi tak boleh nak salahkan dia jugak sebab aku sendiri belum setelkan bil bulan ni. Hehe. Berkenaan dengan tajuk di atas, aku nak kongsi satu kisah ni. Tadi aku dengar radio siaran mengenai hal-hal agama. Sesiapa yang ada kemusykilan berkenaan dengan apa-apa yang berkaitan dengan hal-hal agama boleh lah telefon dan tanya ustaz di konti radio. Lepastu ada lah seorang pakcik ni call, berdasarkan suara dia, aku bajet dia mungkin dalam lingkungan umur 50-60 tahun camtu. Nak tahu tak apa yang dia tanya pada ustaz tu? Ni yang dia tanya

'Saya selalu dengar orang bercakap Allah tu Maha Kaya. Saya cuma musykil lah, di dunia ni, Allah kaya dengan apa? Saya pelik jugak sebab tak nampak apa-apa pun kekayaan Allah di dunia ni' (sambil ketawa menyindir)

Astaghfirullahalazim. Mengucap panjang aku dengar soalan pakcik ni. Hinggakan DJ yang bertugas dengan ustaz tu pun tertawa sinis dengan soalan pakcik tu. Aku tak sangka, wujud lagi orang macam ni. Sejahil-jahil aku dalam selok belok agama, rupanya ada lagi yang lebih jahil. Dia tak takut ke dengan soalan dia tu. Dia dah dikira mempertikaikan kekuasaan Allah swt. Boleh dia tanya, Allah tu kaya dengan apa di dunia ni? Punya tak masuk akal punya soalan. Tidakkah pakcik tu tahu, semua yang ada di dunia ni milik Allah swt. Pokok, lautan, gunung ganang, semua hidupan laut termasuklah nyawa pakcik tu seniri adalah hak Allah. Kalau Allah nak, bebila pun dia boleh ambik balik.

Mungkin pakcik ni dah salah faham, maksud 'kaya' di sini. Mungkin di fikiran dia, kalau kaya tu, mestilah kaya dengan harta benda dan benda-benda yang mewa-mewah. Jangan lah nak mempertikaikan tentang hak-hak Allah swt. Jangan, sebab Dia lah, kita masih bernafas di dunia ni.

2 comments:

Chegu said...

ustaz tu jawab aape cikgu wani? ke ustaz tu bagi makan penampo je, hahaa

cikmunaafro said...

ada meh yg tanya macam tu? kesian kat orang tu. ustaz tu nak jawab pon mesti terkedu dulu mula2 dengaq soalan dari org yg call tu..