11 December 2011

Anak-anak kesayangan

Dari kiri : Masyitah, Azimah, Razak dan Bancha


Sebahagian daripada murid-murid Tahun 6. Baru-baru ni aku ke sekolah sebab menghadiri kelas tambahan. Rilek je kelas tambahan sebab murid pun berapa kerat je yang datang. Paling ramai pun 6 orang sebab Tahun 6 memang 6 orang je. Aku cuma bingung je sekarang sebab aku dah taktau nak buat apa dengan seorang pelajar ni. Bancha namanya, dan berketurunan Siam. Dia memang lah seorang budak yang sangat baik, rajin dan mendengar kata. Tapi dia tak tau membaca langsung. Dahla tahun depan dah tahun 6. Camna dia nak menghadapi UPSR? Aku bagi latihan Tahun 1 yang senang sangat pun dia tak boleh siapkan. Sedihnya aku. Aku taktau nak ajar dia dari mana. Nak ajar asas ABC ke? Aku ajar dia mengeja pun dia lambat sangat dan cepat lupa. Dia memang fassih berbahasa Melayu walaupun berketurunan Siam. Mungkin sebab tinggal di kawasan majoritinya Melayu kot. Tapi nak mengeja dalam Bahasa Melayu pun lemah apatah lagi Bahasa Inggeris. Aku kekadang marah jugak dia. Aku ni garang jadi kalau handle bebudak camni sebolehnya aku kena kawal kemarahan aku sebab tak nak dia down dan rasa rendah diri dan malu pada kawan-kawan lain sebab kekurangan dia tu. Tapi dia lah yang paling rajin datang kelas. Tak pernah ponteng walau sekali pun. Hurm Camne ye? Aku perlu garang ke dengan dia? Mungkin kalau garang, dia lebih berusaha?

1 comment:

Chegu said...

Try a bl kan buku tadika, bnyk kes mcm ni... Skurang2 nya, x dpt betis, dpt peha kan.. X dpt ckp omputih, dpt aja die m'baca pun ok, try bl kan buku tadika blk a, skolah sy pun ade kes mcm ni, diorg kasi buku tadika.tu je yg mampu kan,