08 September 2009

Kejadian sewaktu berterawih



haii.
aku baru balik dari terawih.
hari ni first time aku gi terawih sorang.
mama keja, jadi aku pegi sorang la.
tapi idok le pegi sorang2 ke masjid tu.
g dgn abah dgn adik.
.
aku ni pemalas sungguh dulu.
eceh.
skang pun masih malas.
yela, kalau mama tak gi terawih sbb keja, aku pun tamo pi jugak.
apa masalah aku ntah.
tapi tadi aku pegi jugak.
.
hurm,
sebut pasal terawih ni, tingat peristiwa tadi.
aku selalu buat 20rakaat.
kekadang buat 8 je.
mama kekadang letih baru balik keja, jadi dia buat 8 je la.
tapi aku baru dengar dalam radio yang kalau buat 8, WAJIB buat solat witir jugak.
buat kat rumah pun takpe.
tapi memandangkan, ada surah panjang yg kena baca masa witir tu,
jadi lebih baik buat kat masjid je kan?
sbb aku tak berapa reti surah panjang tu.
jadi, kalau buat kat masjid, kenala abeskan 23 (3witir) teruskan.
tapi ada yg aku tgk buat 8 je terus balik.
mungkin depa witir kat rumah kot.
.
ok,
memandangkan tadi aku buat 23 kan,
jadi mcm leka sikit la kan.
aku ni sedaya upaya mengkhusyukkan diri.
pastu tak aku dok pk menda tah kan.
masa rakaat pertama tu, lepas sujud,
sepatutnya bangun la kan.
aku pun nak bangun arr,
tp tgk macik seblah aku ni duduk mcm nak baca tahiyat akhir lak.
aku pun aik??
mungkin aku yg silap kot.
aku pun ttbe tak ingat,
so, aku ni dari nak bangun, duduk balik la,
duduk pun mcm tak selesa sbb tak ready kan.
aku tgk row aku suma pakat duk mcm tahiyat akhir.
ada yg teragak2 nak bgn tapi tgk macik sebla aku ni dgn kompidennya dok tahiyat akhir,
depa pun duk balik.
tetibe imam baca al fatihah daaa..
jadi, satu row aku ni, dgn selambee, bangun balik.
hihihihihi.
.
aku ni ttbe nak gelak2 kan.
iskk.
imam dok baca fatihah, aku ni dok terhinjut2 badan tahan gelak.
teruk btol aku ni.
aku mrh diri seniri suh fokus.
tapi nak gelak jugak.
ishhhh.
tu yg aku mls tu,
sekali nak gelak, mesti melarat2 nya.
seb bek, aku tak gelak bunyi suara, sambil golek2 kat masjid tu.
kalau tak, sah2 kena halau.
dahla aku seko2 je.
mama takde.
.
so, aku berjaya tahan gelak.
dan fokus terhadap bacaan.
pastu pulak, tah rakaat brape tah,
aku tgah sujud,
aku rasa cm something kat kaki aku.
aku bajet mungkin pale orang kot kat blakang aku kn?
kot die sujud tkena kaki aku ke.
so aku mcm kedepan sikit la kaki aku tu.
skali aku rasa benda tu kat kaki kiri lak.
iskk.
takkan la org belakang aku ni sujud sambil nyondol2 kaki aku.
aku toleh tengok, tapi takla toleh sgt.
tgk guna ekor mata je.
nampak la anak kucen itam.
dok menyondol2 kat aku.
aku bior kan je la.
jgn geget aku sudeyy.
lagipun dia tak kaco aku kan.
.
pastu dia pi menyondol pulak kat kaki macik tahiyat akhir (bleh dak gelar cenggitu? hihi) sebla aku tuh.
macik tu memula tak sedar,
pastu aku nmpak die tunduk bawah,
sekali dia nampak kucen, melompat diee.
aku ni, aisehhh.
byk betol dugaan masa smayang kali ni.
tahan gila la gelak.
die lompat amat comel skali.
lompat separa tinggi yg comel.
aku ni, tahan2...
fokussss.
alhamdulillahhh.
berjaya fokus kat semayang..
.
dan aku berjaya abeskan 27 rakaat termasuk witir dan solat isya'.
kalau campur solat tahiyatul masjid dgn sunat isya tu jadi 30 brapa tah.
tak sangka aku berjaya lakukan sorg2.
sbb aku ni amat2 pemalas ok sebelum ni.
.
aku belajar teraweh sejak umur aku 11 tahun lagi.
WAJIB pegi ok, kalu tak, kena marah dgn abah.
huhu.
aku pulak, punyala pemalassss.
nk pegi semayang tu pun, pakai bedak dulu la.
konon, tamo nampak pucat,
kan ade laki2 yg pegi masjid kan.
jadi harusla nampak cun.
teruk betol aku ni.
.
pastu kalau nak pegi tu, xnak pakai telekung siap2.
nak pakai tudung comey2 dulu.
kalau pakai telekung nampak tak comey.
bila nak semayang, baru tuka telekung.
.
pastu pulak, dulu, kalu pegi, nak duk atas je.
sbb bleh tgk laki2 kat bwh tgh smayang.
sbb ramai yg ensem2.
ok, silalah tampar pipi aku.
aku dulu mmg teruk prangai.
pastu, kompom la aku smayang tak khusyuk dulu.
yelah, budak2 kan.
penah aku smayang kan,
aku tgk budak seblah aku ni,
bleh lak tgh2 semayang, dia betul2kan tudung la,
garu lutut la.
suma nampak tgn kan.
aku pulak, boleh tunjuk hebat,
gi tegur dia, tgah2 imam dok bace surah tu.
pastu kami sambung smayang balik.
isk3.
.
kalau aku dtg period, aku lah insan yg paling hepi.
sbb ape?
sbb takyah pi teraweh.
gile pemalaslah aku ni.
padahal p teraweh dpt byk pahala.
.
kalau aku bg alasan letih, xnak pegi,
yela pas bebuke kan, rase mengantuk, mcm nak tido teruss je,
bangun terus esok utk sahur.
abah aku mmg bengang la klu aku ckp letih.
die kate, die yg sptutnye ckp cmtu, sbb die pegi keje.
penat seharian.
yg aku ni penat wat mende??
huhuhu.
.
jadi, aku berterima kasih kat abah aku sbb mrh2 aku klu aku xsemayang.
dulu mmg aku mcm mengamuk ok, klu nak kena p teraweh.
skang tak lagi..
.
selamat hari raya sumeeee. :)

4 comments:

saadah saadun said...

haha..
sweet cita pi semayang.
aku nih dok bosan posa kat cni..
bila kat umah aku rindu nk dok cni,
bila kat cni aku rindu nk blk
tsk3

saadah saadun said...

haha..
sweet cita pi semayang.
aku nih dok bosan posa kat cni..
bila kat umah aku rindu nk dok cni,
bila kat cni aku rindu nk blk
tsk3

wanieybintang said...

ala...aku tau lee, nape ko teruja nak balik ukm kalo dok klate. kan,kan??

~♥ cik intan® said...

.wahh rajinnye
.kite x pena g traweh lagik tahun ni
.sob sob sob