14 December 2010

kes kecurian


risau aku.
baru-baru terdengar lagi kes kecurian di taman aku.
dah zaman berzaman taman perumahan aku ni asyik menjadi sasaran perompak ja.
alhamdulillah, rumah aku tak pernah dimasuki perompak.
jiran sebelah dah kena.
tv plasma depa cabut dari dinding tu.
jiran belakang rumah dah kena.
siap kena letak pisau di leher.
huuu.
scary..

dulu-dulu pun kerap.
tapi yang paling teruk,
curi kasut, curi barang-barang yang diletakkan kat luar ja.
eh, baru aku teringat, rumah aku pun pernah kena.
mesin rumput baru dan tangga dicuri.
abah tak sedar pun.
bila nak guna, baru sedar dah hilang.

lepas kejadian-kejadian rompakan/kecurian ni.
family aku dah semakin berjaga-jaga.
adalah beberapa langkah keselamatan diambil.

abah aku pasang sportlight kat depan rumah.
sportlight ni ada sensor.
kalau orang lalu je kat situ,
dia menyala lah.
kekadang, tengah-tengah malam, aku lalu lalang kat depan rumah,
dia menyala gak.
nasib baik tak da orang datang belasah aku ingat aku perompak.

pintu bilik semua ditukar.
dulu pakai pintu bilik yang ada tombol pintu tu.
mudah sangat kalau nak buka pintu tu yang berkunci tanpa kunci.
guna kad keras pun boleh.
jadi abah tukar pintu kepada pintu kayu yang tombol dia yang dah diupgrade kan.
tak macam dulu-dulu

biasakan kunci bilik.
kalau nak tidur, semua kunci bilik.
nak keluar rumah kejap pun, kunci semua bilik.

barang-barang berharga, semua letak dalam bilik.
macam, laptop, wang, camera, handphone..
jangan biarkan laptop di ruang tamu.
lepas guna, simpan terus dalam bilik.
sebab kawan aku hilang laptop sebab dia tinggalkan laptop dekat ruang tamu,
then terus masuk tidur.

kat tingkap pasang grill.
takda la senang perompak nak memecah masuk.

pasang lampu luar kat dapur.
takda la gelap gelita rumah
sebab aku tengok kat kawasan perumahan rumah sewa aku di Ipoh,
semuanya jenis tutup abes semua lampu.
gelap gelita.
senang pencuri nak buat kerja.

handphone, biar selalu ada kredit dan sentiasa ada di tangan.
kot-kot masa dalam bilik, aku terdengar apa-apa yang mencurigakan
dan takut nak pergi siasat.
boleh la call mama abah aku di bilik sebelah

dulu selalu ada polis buat rondaan tengah-tengah malam.
pastu, bila dah reda sikit kes kecurian,
dorang pun stop dah.
sekarang ada balik.
haihhh.

semoga kawasan kejiranan aku selamat dari sebarang bahaya...

No comments: