11 December 2011

Ombak Rindu Tidaklah Sehebat Ombak Tsunami

Assalammualaikum. Bila dah tengok ramai sangat yang teruja, termenangis (termasuklah jantan-jantan lembik. duhhh~) tersebak dan macam-macam ter lagi lah. Aku membayangkan Ombak Rindu adalah sehebat tsunami atau mungkin lebih hebat. Tapi bila dah tengok filem nya semalam, aku boleh simpulkan, aura Ombak Rindu tu sahaja yang kuat. Isinya, hanyalah seperi ombak kecil yang beralun dan tak mampu pun nak menterbalikkan sampan kecil apatah lagi kapal selam. Aura sahaja yang kuat. Siapa yang bertanggungjawab menguatkan aura Ombak Rindu ni? Mungkin orang-orang di luar sana yang terlalu cepat bersimpati dengan watak-watak yang kadang-kadang macam tak lojik pun ada.

Selalunya, sebaik saja aku keluar pawagam, mesti aku akan berasa puas dan akan buat discussion sikit tentang filem yang dah ditengok. Tapi bagi Ombak Rindu ni, lepas tengok aku rasa macam serabut, kusut dan kepuasan tu ZERO. Lepas keluar tengok wayang, terus pegi makan dan tak bincang langsung pasal filem tu. Hahaha. Ini adalah sesuatu yang berbeza. Kalaupun aku dah tengok satu filem yang macam sampah, sekurang-kurangnya lepas keluar wayang, pasti aku dan kawan aku or kazen aku (yang teman aku tengok wayang ) akan memuntahkan segala ketidakpuashatian kami terhadap filem tu. Kutuk-kutuk, kritik scene ini kritik scene itu. Tapi bagi Ombak Rindu ni, takda kritikan mahupun pujian. Mendatar. Plain. Kosong. dan stereotaip. 

Seperti yang semua tahu, Ombak Rindu adalah daripada hasil adaptasi sebuah novel. Novelnya aku dah baca dulu, di zaman aku buat ijazah dulu. Biasalah novel Melayu. Banyak kebetulan sana sini dan watak nya kekadang terlalu sempurna sampai tak tercapai dek akal. Aku sebenarnya tak ingat samada aku baca separuh je novel tu atau, aku langkau baca dari awal terus langkau ke mukasurat terakhir, aku kurang pasti. Tetapi yang pasti aku ada la sinopsis Ombak Rindu dalam kepala aku. Dan aku fikir, kalau diadaptasi kepada novel, mungkin best sebab pengarah mungkin pandai mengolah jalan cerita kepada sesuatu yang lebih lojik tanpa mengubah jalan cerita asal. Rupanya tidak. Bagi aku, Lagenda Budak Setan lebih baik bukan kerana Farid Kamil yer. Hehe. Lepas tengok Lagenda Budak Setan, adalah terkesan sikit dalam hati aku ni,Mungkin sebab lagu filem tu dulu ada lah kaitan dengan hidup aku pada waktu tu.

Dalam panggung tu, time aku pegi tengok Ombak Rindu semalam, penuh dengan pasangan-pasangan kekasih. Kalau kau ni jenis tangkap leleh ha, bolehla bawak pasangan pegi tengok. Okey, meh aku nak cerita sikit sinopsis filem ni bagi sesiapa yang taktau. Mengisahkan Izzah seorang gadis kampung yatim piatu yang tinggal bersama pakcik dan makciknya. Pakciknya jahat, suka ambil kesempatan terhadap Izzah. Ni stereotaip kan? Berapa kali dah aku dok tengok tengok drama Melayu pesen camni. Dirogol pakcik, pastu si pempuan tu punyalah lembik. Pasrah je sambil nangis. Duhhh~ Izzah ni gadis kampung yang baik, jadi ustazah kat kampung ajar budak-budak mengaji. Part ni pun streotaip. Agama Islam bukan hanya terletak pada mengajar bebudak ngaji ataupun bertudung litup. Islam adalah lebih daripada itu. Pengarah nak tunjuk Izzah ni seorang gadis kampung yang baik dan ada asas agama yang kuat, jadi wataknya ditonjolkan sebagai seorang ustazah yang mengajar bebudak mengaji. Adoiii stereotaipnya haiii.. Belum lagi campur Maya Karin mengaji yang tajwidnya pun entah ke mana, tetapi jadi ustazah ajar bebudak mengaji. Camna? Diri sendiri pun salah, nak ajar orang lagi. Contohnya, aku dengar Maya baca surah Yassin. Huruf 'Ain, dibaca seperti Alif. Yang harus didengung tak berdengung. Part ni aku rasa Maya kena asah lagi dengan ustazah yang lebih arif sebab ni melibatkan ayat-ayat suci yer. Maya ada cakap part yang paling susah adalah part mengaji Al-Quran dan dia telah berguru dengan seorang ustazah.

Satu lagi, aku tak berapa berkenan Maya jadi gadis kampung sebab accent dia macam orang putih cakap Melayu kot. Aku memang dari dulu tak berkenan dengan Maya Karin ni. Tambah tambah masa dia berlakon dalam Anak Halal dulu. Slang dia pelik sangat. Dia kan kacukan Indon dan Jerman. Indon punya slang tu kuat sangat. Pelik bila dia cuba nak ikut lenggok slang Malaysia. 

Izzah ni dibawa ke KL oleh pakcik nya untuk bekerja di kelab malam sebagai seorang pelacur. Kemudian, Hariz (Aaron Aziz) pun membeli Izzah dengan harga yang tinggi untuk menjadikan Izzah ni hakmilik dia sorang je. So, hari-hari pun Hariz dok melampiaskan nafsu dia kat si Mayat Karin ni. Tapi Maya nak Hariz menikahinya kerana inginkan hubungan yang halal. Hariz memula benci kat Maya, tetiba dah tersuka. Watak antagonis adalah mak Hariz yang kejam dan kekasih Hariz, Mila yang sayang gila kat Hariz tapi Hariz tak sayngkan dia pun. So camtu lah cerita dia. Tak da klimaks aku rasa dalam filem ni. Macam tengok cereka rama.

Filem ni adalah filem yang nak mengumpan rasa simpati penonton terhadap watak Izzah. Tu je. Pastu dengan watak Hariz yang asyik-asyik menangis je dalam ni  buat aku rasa muak pulak. Hairan betul aku dengan lelaki yang pegi tengok filem ni pastu MENANGIS?? Adoi wehhh. Tolonglah. Kalau perempuan tu aku fahamlah. Perempuan kan berhati tisu. Lain lah aku. Aku berhati kertas. Kihkihkih.

Satu lagi, ada banyak betul scene yang dipotong. Dipotong ke terpotong pun aku tak pasti. Macam tergantung. Tengah bercakap-cakap, tetiba lompat ke scene lain. Banyak kali pulak tu. Haihhhh.

Tu jelah nak cakap. Semua orang ada pandangan yang berbeza kan. Jadi ni pandangan aku. :) Bye. Assalammualaikum.

2 comments:

cikmunaafro said...

aku taktau nk nanges ka, nk gelak ka nk diam ja tengok cita ni. jauh beza gila novel ngan filem ni. pengarah tak berjaya menggarap filem ni sebaik mungkin. x mcm lagenda budak setan dulu~

wanieybintang said...

LBS memang agak best jugak lah bagi aku compared to this film. Asik-asik nanges. Ntahla, jalan cerita dia tak digarap dgn baik dan aku tak rasa dekat dgn aku pun. Tapi eran awat rmai sunggoh kata cita ni best sangat2 smpai bg 1o bintang lagik tu