11 September 2012

Perjalanan ke Sungkai yang SCARY !

Hai dan assalammualaikum.  Okey, hari ni tetiba aku TERR rajin nak berstori mori. Dah lama betul aku tak bercerita sekali dengan gambar sekali aku letak. Okay, to cut the story short, let me begin the story of the most terrifying journey (alone) in my whole life.

Khamis yang lalu, aku kena menghadiri satu kursus di Sungkai. Seminggu sebelum tu, surat tiba di sekolah dan kerani bagi kat aku. Surat tu adalah surat panggilan untuk aku pegi kursus kat Sungkai tu. Memula aku tengok, aku macam, 'haaa, Sungkaii?? Apsal jauh sangat??' Aku pernah dengar Sungkai tapi tak pasti kat mana. Tapi aku tak ambik port sangat lah sebab GPS kan ada, so there wouldn't be a problem. I guess. Hahaha. Kerani cadangkan aku pegi hari Rabu dan tidur sana sebab pagi Khamis tu dah mula kursus aku tu.

So, aku gitau bf aku. Dia cakap Sungkai tu agak jauh. Atas lagi dari Ipoh. So, aku bajet mungkin ambil masa dua jam dari Taiping untuk sampai. Tempat kursus tu berlangsung adalah di Felda Residence Trolak. So, aku rasa tak da masalah semua tu, so aku dah tak ambik port pasal kursus aku tu.

Bila aku balik Kulim, aku bagitau Abah pasal ni. Abah pun, amek GPS dia nak locate kat mana tempat. Abah pulak yang tanya-tanya apa nama tempat tu. Aku ni macam malas-malas je. Tak ambik kisah sangat. So, abah tanya, tempat nya kat Trolak atau Sungkai? Banyak kali Abah tanya. Aku kan macam tak berapa berminat sangat, so aku pun acuh tak acuh je dengan pertanyaan Abah. Lepas tu Abah pun jumpa tempat tu. Dalam 200km dari Kulim. Aku bertolak dari Taiping kan so aku agak tak jauh mana kott.

So, aku menjalani kehidupan aku macam biasa. Sehinggalah hari Rabu tu, lepas balik sekolah. Aku macam malas sangat nak pergi. Dahla sesorang kan. Aku nak ajak orang teman pun, semuanya ada komitmen. Hari tu pulak, hujan punya lah lebat dari pagi sampai lah petang. Aku plan nak pegi pukul 5-6petang camtu. Sempat lah aku tidur dulu. Haha. Sempat lagik kan. Balik tu, baru lah aku nak locate dalam GPS aku tempat tu. Pastu masa nak cari tu, dah kompius. Aku kena lah select daerah mana kan. Aku keliru nak select Trolak ke Sungkai. Sebab nama tempatnya Felda Residence Trolak, Sungkai. Haa, yang mana satu kan? So, aku select Sungkai. Ada la Felda Residence tu. Tapi Felda Residence Hot Spring, Sungkai. Aihh, macam lain pulak kann. Tak mau lah aku set ke situ. Kang sesat larat. Dahla aku sensorang. So, aku select daerah Trolak pulak. Tapi takde Felda Residence Trolak. Haihhh. Pening. Dulu masa Abah tanya, aku tak berapa nak layan kan. Sekarang baru padan muka.

Jadi, aku cari dalam Google. Aku tengok, ada dua Felda Residence. Satu, Felda Residence Trolak dan satu lagi Felda Residence Hot Spring. Haa, aku mula lah nak gabra bagai sebab takda dalam GPS aku tu. Sebelum tu tak berapa nak gabra sebab aku agak Felda Residence Hot Spring tu kot tempat nya sebab nama lebih kurang sama. Tengok-tengok, memang dua tempat berbeza. Pastu, aku klik map ke Felda Residence Trolak tu. Map dia ringkas sangat. Memang tak lengkap pun. Map tu hanya tunjuk lokasinya di area situ je. Contoh, sebelah Felda tu tempat rekreasi yang lain. Pastu aku tengok map tu kan, aku dah mula rasa tak best. Sebelah Felda Residence tu ada perkampungan orang asli, ada air terjun, ada pusat kraftangan. Semua tu tempat pelancongan tapi aku rasa tak sedap hati sebab macam ntah kat hulu mana je tempat aku tuh. Huhu.

Masa tu pulak, hujan turun mencurah-curah tak berhenti henti. Cemana nak pegi ni. Walaupun aku pegi naik kereta tapi aku lebih kompiden drive masa cuaca elok. Masa dah siap packing, baru aku sedar, aku tak keluarkan duit lagi. Yelah, nak sediakan duit untuk perjalanan jauh ni. Dengan hujan lebatnya, aku pegi keluarkan duit di BSN tempat aku. Walaupun dengan payung tapi tetap basah. Haihhh, dugaan pertama. Aku pulak tak boleh kena hujan. Manja sikit. Nanti terus pening gila. Pastu, aku nak beli roti ke air siap-siap sebab nanti dah sampai hotel, malas nak keluar makan. Berenti kedai runcit, kena lagi hujan. Adoi. Hujan tak nampak tanda nak berenti pun. So, bergerak lah aku ke Taiping sebab nak masuk highway kan, Sebelum tu singgah makan megi goreng kat kedai mamak. Sedap. Rasa macam nak tidur je lepas makan tu sebab mengantuk sebab hujan lebat kan. Pastu pi singgah kedai beli berus n ubat gigi. Tersedar aku terlupa bawak.

Tengok-tengok jam, dah pukul 5.30pm dah. Erkk. Pukul berapa lah aku nak sampai ek. Highway pun belum masuk lagi. Aku nak sampai sebelum gelap. Tapi disebabkan hujan lebat, langit pun dah mendung dan gelap. Oh, lupa nak cakap, aku set dalam GPS aku tu ke Trolak Country Resort. Padahal bukan kat situ tempatnya. Aku fikir, nanti dah sampai situ, tanya orang pulak kat mana tempat aku kerusus tu.

Jadi perjalanan pun dimulakanlah dengan hujan yang sangat lebat. Mood aku pun sangatlah tak best. Sebab macam, the weather is a bit unpleasant, ditambah dengan aku pening kena hujan. Spoil mood aku.

Okey, nanti aku sambung lagi. Part II.














1 comment:

Pican said...

akak..buat la review bio essence tuu..hehe