25 October 2011

Perihal Sekolah

Assalammualaikum.

Apa habaq? Sihat ka? Sori, aku tak update dua tiga hari. Biasala, aku hanya ada mood nak update kalau aku di rumah kesayangan di Kulim ja. Kalau aku update tu, kira aku kat Kulim lah tu. Hehehe.

Hm. Dah dua hari aku menjadi guru di sekolah di Batu Kurau ni. Dalam dua hari tu, macam-macam la bebudak ni punya perangai yang buat aku nak gelak-gelak je. Hahaha. Serius aku rasa tenang ja tengok kelakuan bebudak ni. Hilang habis segala masalah. Macam masa aku praktikum di SKKD dulu. Aku masa tu tengah stress gila gila pasal kesihatan abah aku yang tak berapa nak okey sampai rasa nak quit KPLI. Tapi yang buat aku rasa okey sikit bila masuk kelas dan berhadapan dengan perangai bebudak kelas aku. Kelakar pun ada, nak marah pun ada, terharu pun ada. Hehehe. Hilang masalah. Okey pasal perangai budak ni, aku cerita lain kali.

Yang aku nak tekankan kali ni adalah tentang pemikiran negatif. Well, aku baru ja dilantik menjadi Ketua Panitia Bahasa Inggeris. Nak kata aku gembira, tak jugak sebab banyak kerja wooo, pastu banyak tanggungjawab dan UPSR tahun depan, aku la yang kena berhempas pulas. Tapi nak kata aku sedih dan stress gila pun tak jugak. Takda guna la nak stress-stress ni. Dah diberi tanggungjawab, kalau stress pun lagilah bertambah masalah. Jadi kita hadapi dengan tenang. Bukan apa, tadi aku ada update di Fb, pasal lantikan aku ni lah. Bukan aku nak berbangga ke apa sebab aku ni pun bukannya cekap pun. Jenis blur-blur gitu. Tak percaya, pegi lah tanya kengkawan aku masa di maktab dan universiti. Lepas tu, aku ni jenis malas nak fikir banyak. Orang lain dah siap assignment, aku belum siap, tapi aku tak rasa nak stress pun. Lantak lahh. Tak risau langsung. Hahahaha. Jadi, aku taktau lah bagaimana ghopenye nanti bila aku dah pegang jawatan tu. Selalunya, aku jarang nak stress pasal kerja ka, kerja sekolah (masa sekolah dulu), atau apa-apa pasal pelajaran. Tengah keja menimbun pun, aku boleh rilek tengok tv, takpun tengok wayang ke. Yang aku fikir, ala, nak stress kenapa, menda tu nanti akan siap gak eventually. Haa, gitu yer pemikiran aku. Sampai masa praktikum dulu, kan aku buat cincai-cincai je, sebab aku risaukan abah aku jadi aku tak ambik tau dah pasal observation ke ape ke, lantak lah. Sampai, kengkawan aku semua dapat markah elok-elok comel-comel je. Markah aku agak hampes. Tapi takla sehampes mana, tapi tetap hampes kalau nak dibandingkan dengan kengkawan aku yang lain. Tapi aku tak peduli pun. Lantak kauu. Hehehe

Jadinya, kawan aku ada laa komen kat status fb aku ni, dia kata, 'sian. hg ni kena buli ka atau depa kejam?' Padahal dedua tu membawa maksud yang sama je pun kan. Tapi tak mengapa, kita layankan aje dia. Aku tanya dia ' agak2 hang?' Dia pun reply 'Ni sekolah kecik2 ka? Kejam.' Kiranya maksud dia, sesiapa yang dapat jadi KP B. Inggeris ni hasil kekejaman pihak sekolah la. Lebih kurang gitu la maksud dia. Aku tak pulak rasa aku ni disiksa dengan kejam. Ya aku tau, aku belum merasa lagi kerja-kerja yang menimbun yang akan datang tu. Tapi chill lah. Jangan dok buat kalut. Rilek sudah. Kita setel pelan-pelan. Lagi kita stress lagi kita kalut, lagi kita think negative, apa pun tak jalan. Mungkin dia anggap aku ni dibuli sebab aku kan baru posting je, so semua la bagi kat aku. Yang aku boleh kata, itu perkara biasa, cikgu baru memang akan lalui semua tu. Tak boleh lari maa. Biar semua tu mematangkan kita, memberi pengalaman berharga, mengajar kita untuk membuat keputusan dengan betul, mendisiplin kita. Mungkin aku pun akan jadi lebih bertanggungjawab lepas ni ke, sebab aku ni sebenarnya jenis yang tak kisah. Hahaha. Selalu je kena marah dengan abah aku sebab tu. Semua benda aku ambik ringan, ambik mudah. No, no. Tak bagus bersikap camtu okey. Memanglah rileks dan tak stress tapi ada certain perkara yang kita memang kena ambik berat TAPI bukan dengan cara stress atau depress tak tentu hala. Asyik-asyik merungut, pastu nak tension-tension. Adoi, aku pun serabut kalau aku tengok orang tension. Aku seniri boleh jadi tensen tengok orang tensen. Nak tensen-tensen merungut-rungut, plis jangan depan aku. Aku pun selalunya jarang nak tunjuk aku stress depan orang or kengkawan. Cool sudah okey.

Okey. Aku nak cerita tapi nak mandi jap. Nak cerita pasal bebudak kelas aku yang macam-macam perangai yang lawak gila. Kahkahkah. ok. Assalammualaikum.

1 comment: