23 August 2011

HARAM !!!

Susah sangat ke ek orang-orang Islam kat Malaysia ni nak faham yang ANJING dan BABI itu adalah dua haiwan yang HARAM. HARAM bagi kita umat Islam menyentuhnya dan memakan dagingnya. Aku tadi tengok gambar artis si Nanu Baharudin tu bergembira je, peluk-peluk anjing, cium-cium anjing. Ni dah artis yang ke berapa dah aku tengok dok pegang anjing. Sebelum ni aku pernah tengok Fauziah Latiff, Atilia, pelakon KAMI tu, apa ke nama dia, dan ramai lagik lah yang pegang anjing. Yang bukan artis (orang Islam) aku taktau pulak la sapa yang pegang binatang haram ni kan, mesti lagi ramai.

Ye, memang lah lepas pegang tu kau boleh samak. Pandai je kau nak bercakap pasal samak ni kan? Masalahnya, betul ke kau nak bersamak lepas pegang anjing tu? Larat ke kau nak bersamak everytime kau sentuh anjing tu memandangkan dah kau bela anjing tu. Habis tu, macam mana pulak dengan rumah kau yang ada bulu anjing, air liur anjing (memandangkan lidah anjing asyik terjelir je) tu. Kau sanggup ke nak samak rumah kau hari-hari. Weiim letih kot nak samak satu rumah ni. Aku dah pernah samak rumah sewa aku dulu (yang sebelum ni disewa oleh pasangan berbangsa Cina). Letih kot. Berapa kali basuhan kami buat. Inikan pula kalau kau bela anjing, lepas tu dibiarkan berkeliaran dalam rumah. Kalau kau nak tunjuk pandai cakap, yang kau boleh je samak lepas pegang anjing tu, pikirlah dua tiga kali ok. Sebab kekadang kita nak tunjuk kita pandai, tapi sebenarnya itu menunjukkan kelemahan kita sendiri.

Memanglah anjing tu comel, sebab tu orang nak sangat pegang. Aku ni pun kalau boleh nak bela anjing sekor tau. Anjing dahla comel, cerdik pulak tu. Aku memang suka tengok gelagat anjing. Aku sukakan haiwan. Tapi kan, sekurang-kurangnya aku tau la anjing tu HARAM. Tapi kalau ditakdirkan aku terjumpa anjing yang memerlukan pertolongan,yang memerlukan aku menyentuhnya, aku sentuh je, sebab tu dalam keadaan DARURAT, so dibolehkan la sentuh. Lepastu baru lah samak. Takpun anjing-anjing yang digunakan untuk menjaga kebun ke dusun ke. Sebab memang ada orang Islam yang jadikan anjing ni untuk menjaga keselamatan. Itu takpe la kan. Sebab takde la kita nak peluk ke cium anjing tu. Kalau tersentuh aku boleh terima lagi. Ini, dah memang sengaja pegang. Adeiiiiiii. Tak paham aku. Manusia. manusia.

p/s : Kenapa dorang tak pegang babi, peluk-peluk babi, cium-cium babi lepas tu amek gambar dengan babi. Babi kan HARAM gak. Sama je lah babi dengan anjing kan? Kesiaaaann babi, didiskriminasi.

2 comments:

razy san™® said...

dlu mse aku amk pre-wedding mber ofis aku, kat studio mber die...slamber je mber die bela anjing..artis msia skg ni ssh nk percaye...ntah pape je

Syida Wakaka! said...

so true, aritu aku baca kat beautifulnara cite pasal nanu bela anjing. wtf? apa la nk jadi ngan dunia skang...jahil sungguh. tsk, tsk..