05 August 2011

Tips kempiskan perut

Yezzaaa. Memandangkan dah lama aku tak bagi tips, hari ni aku nak berkongsi tips bagaimana untuk mengempiskan perut yang moncet. Hehehe. Memandangkan aku pun dah moncet, maka aku rasa tips atau petua ini adalah penting. Tapi dulu perut aku flat. Memang seriously flat sampai orang kata aku takda perut. Tapi tu dulu laa. haha. Adah, see! aku dan moncet lah weh. hehe.

Ok, aku ada beberapa tips / petua. Korang boleh lah pilih yang mana satu yang lebih memudahkan korang. Aku google je petua-petua ni. Ada yang bagi komen positif. Kiranya berkesan lah tu. Tapi yang pasti, korang kena lah mendisiplin kan diri kalau nak perut yang comel moncet tu kempis, okay?

1. Memula, bancuh segelas air teh TANPA GULA. Ingat, tanpa gula yer. Kemudian, perahkan sebiji limau nipis ke dalam teh tadi. Then, minumlah air ni time korang tengah lunch ke, breakfast ke, dinner ke. Lagi kerap, lagi cepat kempis. Tapi tak digalakkan minum selepas 11pm. Sebaiknya, minum 2 kali sehari.

2. Elakkan makan berulamkan air. Kiranya, makan kejap, minum, pastu makan, pastu minum balik. Serius boleh moncett sebab dulu aku selalu buat gitu. hehhe. Kalau nak minum gak, dinasihatkan minum 30 minit sebelum atau selepas makan. Tapi kalau dah kecemasan sangat, seperti tercekik tulang ke ape ke, minum 2minit sebelum atau selepas makan.

3. Senaman mengempiskan perut. Aku rasa yang ni lagi berkesan. Jadi aku nak cuba yang ni. hehe.

1- Memula, anda perlu berlutut dengan kedua lutut dan tapak tangan mencecah lantai.

2. Pastikan bahagian kepala hingga punggung anda dalam keadaan lurus.

3. Kemudian, secara perlahan-lahan angkatkan tangan kiri anda ke atas. Pada masa yang sama, angkat juga kaki kanan anda.


4. Semasa berkeadaan seperti di atas, bertahanlah dalam kiraan lima.

5. Setelah itu, kembalilah ke posisi asal perlahan-lahan sambil melepaskan nafas ya.

Lakukan sebanyak dua set di mana setiap set mengandungi 10-15 kali ulangan. Selepas selesai mengangkat tangan kiri dan kaki kanan, tukarlah posisi kepada mengangkat tangan kanan dan kaki kiri.

Jadi, sila jangan malas. Kalau korang (ditujukan untuk aku jugak) malas, memang pakai tips/petua camna pun takkan berkesan. Heheh. Selamat mencuba ya!

No comments: