07 August 2011

Terawih dan Ramadan Pertama :)

Gambar tuan punya belog yang tiada kaitan dengan entri.

Yer. Hari ni adalah hari pertama aku berpuasa dan berterawih, jadi aku sangat teruja. Hehe. Aku ikut abah pegi bazaar Ramadhan dan menjadi sangat jakun apabila melihat makanan yang super banyak. Sebelum ni, kurang berminat nak pegi Bazaar sebab kurang lapar kan. Hehehehe. Eh, sesapa yang terserempak aku kat bazaar tu, tegur-tegur lah ye, kalau nak mintak sign sila bawak pen sendiri ye. Tediaaa, fefeeling diva jap.

So, tadi terrr beli banyak sebab hasutan aku terhadap abah. Balik rumah, mama bising. Eleh, tapi habis gak semua kuih (Aku dengan penuh rakus habiskan semua untuk tidak menunjukkan rasa bersalah sebab beli banyak kueh) Habis laa diet aku. Eh, aku dah praktikkan senaman untuk mengempiskan perut tuh. Haa, korang dah ke belum?? By the way, aku dah berpuas hati dengan berat sekarang. Cuma nak perut kempis macam dulu jee. hehhee. Aku cuba jugak praktikkan untuk minum air 30 minit sebelum dan selepas makan.

Situasi di meja makan semasa menunggu azan untuk berbuka.

Aku : Mama, untuk mengelakkan perut daripada buncit, kita haruslah minum air 30 minit sebelum dan selepas makan. Itu petua nya.
Mama : Oooo...

Selepas Azan kedengaran.

Aku terus tuang air jambu (aku buat seniri, sila bangga dengan aku. hehehe) dan meneguk habis segelas. Tanpa melengahkan masa, terus aku melantak nasik beriani ayam yang dibeli. Satu saat pun aku tak tunggu beb. So ke mana jadahnya hilang petua yang dikhabarkan secara berkobar-kobar tadi. Jadi lepas makan dengan kenyangnya, aku cuba untuk menebus kesalahan dengan cuba untuk menggu selama 30minit untuk tegukan air yang seterusnya. Well, wanieybintang will still be wanieybintang after all. Hanya bertahan selama 4minit, dan terus meneguk segelas lagi air jambu yang sejuk dan nyaman.. Ahhhh..nikmat. Alhamdulillah.

Lepas kekenyangan, bersiap untuk solat teraweh di masjid. Sangat teruja taktau lah kenapa. :) Aku siap paling awal dan cepat-cepat tunggu dalam kereta. Masa menunaikan solat terawih tadi, aku ternampak sesuatu yang menarik perhatian aku (haaa, tak khusyuk semayang!) hehe. Tak lah, bukan tak khusyuk, cuma benda tu jelas terjadi di hadapan mata aku.

Sedang aku menunaikan solat terawih, aku terperasan sorang budak kecik ni. Well, dia habiskan kesemua 27 rakaat (sunat awal isya' + isya' + sunat akhir isya' +terawih + witir ) Walaupun dia solat tu, kejap tertoleh-toleh belakang, kejap toleh kiri, kejap toleh kanan. Itu belakang kira sebab, setidak-tidaknya dia masih berkeinginan nak habiskan solat dia tu. Sujud, rukuk semua dia buat. Cuma dia tak khusyuk la, alaa.. Bebudak kann. Biasa la. Yang aku respek kat budak ini adalah, dia langsung tak terpengaruh dengan jeritan lagi dua tiga orang budak yang sebaya dia ja, dok berlari bermain-main kat masjid tu. Actually, dia sangatlah tempted nak join dorang sebab aku tengok dia, dok tertoleh-toleh tengok dorang main, tambah-tambah lak bila bebudak tu berlari-lari tepi dia (tak suka betul budak-budak yang ganggu orang solat). Tapii, dia sangat kuat iman dan dapat habiskan solat dia ! Waa, aku respek lah kau budak. Orang dewasa pun belum tentu rajin nak habiskan kesemua 27rakaat tuh. 8rakaat pun liat, tambah lah 27. Budak ni datang dengan akak dia. Bila selesai kesemuanya, aku tengok kakak dia marah dia sebab dia dok tengok-tengok budak tu main-main. Kesian dia. At least, dia gigih habiskan solat dia.

So, itu je cerita untuk harini. Nak bersedia untuk bersahur pulak. Semangat !! hihi

2 comments:

Miss Masjue said...

comelnye..hehe..adik masjue puasa dh mcm mayat.kalau nak terawih tak tau la.larat ke idak..tp dia tadarus dia ikut >.<

wanieybintang said...

yeke? brape umo adik masjue tu? takpe, yang penting dia sanggup nak bpuase tu. bagoss, teruskan usaha.