09 May 2012

Barang Online

Haritu aku survey barang-barang online.Macam-macam jenis. Selalu terdetik nak beli tapi tak pernah terbeli. Setakat ni, aku hanya membeli lenses online dan sticker kereta online. Lenses beli online sebab murah dan boleh dapat power yang sebanyak aku. Sticker kereta sebab aku sendiri yang design dan mintak mereka tolong print kan. Pernah terlintas nak beli beg dan kasut tapi selalu tak jadi sebab mostly barang online agak mahal dan aku yakin aku boleh dapat lebih murah di luar. Tapi, ada satu online shop yang menjual kasut ni aku terpikat jugak sebab boleh custom made. Cakap je, nak kasut macam mana, warna apa, tapak tinggi mana, mereka akan design dan siapkan untuk kita. Walaupun mahal tapi berbaloi dan susah nak cari kedai kat luar yang boleh buat custom made.

Haritu jugak tertengok ada blogger famous menjual tudung. Mahal gila. Aku tengok tudung yang sama di luar berbeza betul harganya. Tapi rezeki dia kot sebab dia famous, semua tudung dia kejap je habis walaupun tudung simple tapi mahal gila. Untunglahh. Kat pasar tempat aku banyak tudung-tudung yang murah-murah. Bawah rm12 je kebanyakannya. Beg pun sama, aku belum pernah beli beg melalui online sebab aku rasa mahal la. Kat luar boleh dapat lagi murah trend beg yang sama. Yang lebih mahal sebab kos penghantarannya lagi.

Aku rasa nak membeli online ni memang boleh tapi kena lah bijak. Memang beli online lebih cepat sebab boleh pilih depan laptop je. Tapi kalau jimat masa tapi bazir duit, tak kena jugak. Lainlah kalau orang yang memang tak kisah tentang duit. Aku bukan anak orang kaya jadi aku kisah. Tapi kalau beli online dan boleh dapat murah, memang berbaloi-baloi. Haritu aku belikan sweater melalui online untuk birthday adik, rm100. Mahal. Aku yakin aku boleh dapat murah di luar. Tapi disebabkan, dia berkenan sangat dengan sweater korea dia tu, aku belikan je untuk dia. 

p/s : Ada kawan tanya, aku berminat ke nak jual tudung online. Dia nak jadi supplier. Em, saya tak minat berniaga. Sorry kawan.

No comments: