11 May 2010

Temuduga PTPL

.
ingat lagi tak,
aku pernah cerita aku dapat interview English lecturer kat Kolej Ptpl kan.
ada aku cerita dak aku dok mengarut apa masa interview tu?
aku rasa tak kan.
.
seperti yang anda sedia maklum,
kan aku kena buat mock teaching kan.
kira kena pura-pura mengajar la kan.
satu, mengenai cara nak buat surat aduan.
kedua, mengenai The tempest by William Shakespeare.
.
kira dia nak tengok kebolehan aku mengajar English ni dari aspek comprehension (eh, betul ke?) dan aspek sastera Inggeris.
masa memula dapat tajuk The Tempest tu,
aku blur jugak.
apa kejadahnya The Tempest tu.
lepas buat research sikit baru tau, tu adalah play dari William Shakespeare.
.
aku memang tak buat preparation sangat la pasal interview PTPL ni
sebab kan aku ada dua lagi interview sebelum tu.
so, macam tension jugak la,
nak kena prepare untuk 3 interview sekaligus.
.
yang PTPL ni aku prepare malam sebelum interview.
merapu je kot aku prepare.
.
so, esok nya pi interview,
ada dua pensyarah di PTPL tu observe aku.
aku ingat memula pegi tu, terus boleh proceed dgn mock teaching la kan.
rupanya kena buat essay dulu.
muaahahaha.
dahla 350-500 words.
apa lagi, aku goreng goreng goreng.
sampai separuh hangit. ngeh3.
.
pastu masa present tu macam cuak gak.
lec dia chinese and indian.
dua-dua pompuan.
sorang lecturer tengok bahagian sastera, sorang lagi tengok bahagian surat aduan tu.
wei, ngarut gila kot aku explain.
.
yang first tu,
the tempest tu.
korang tau ja la kan.
shakespeare punya bahasa kan.
english purba punya.
aku pulak tak sempat nak analyze sebijik2 word dia.
aku analyze secara general je.
sekali dia suruh aku interpret sebaris- sebaris, sebijik2 perkataan daaaaa.
dahla lec indian tu, macam garang sikit.
dah tua dah.
aku agak dalam 50an kot.
aku merepekkkk sesuka hati.
asalkan dia tanya aku jawab.
hahahaha.
.
pastu, giliran presentation yang kedua pulak,
pasal surat aduan tu kan.
confident je aku explain kan.
hahahaha.
.
lepas habis semua,
dia interview aku lagi.
si lecturer dua orang tu.
si lec indian tu macam suka kondem aku sikit.
dia tanya apa lagi karya shakespeare yang aku tau/belajar masa kat u.
nak kata sonnet 18 dah macam lameeee sangat kan.
taming of the shrew pun aku rasa macam agak basi,
romeo and juliet pun sama.
tetiba aku blank di situ.
huhuhuhu.
aku cakap aku tak belajar sangat pasal shakespeare.
aku bagitaula apa yang aku belajar time kat uni dulu.
pastu dia kata tu semua American literature.
dia nak British Literature.
ok, aku hanya mampu tersengih di situ.
dahla aku tersasul Shakespeare, gi cakap shakespeares.
ala, tersasul sikit je, terus lec Indian tu tegur.
huhuhuh.
aku mengaku je salah aku.
.
kenapa tetiba aku rasa macam aku dah cerita ja semua ni.
aku dah cerita ke belum eh?
aku malas la nak check balik.
.
nak short cut kan cerita.
aku rasa memang tak dapat lah job ni.
sebab experience mengajar student kolej pun takda.
pastu cam salah banyak je masa mock teaching tu.
.
sekali tadi dia call cakap aku dapat job tu.
tapi kena pi jumpa principal kolej tu dulu.
taktau la dia nak interview apa lagi kat aku.
yang call aku tu, secretary Ms Lorna pun dah kenal aku.
siap boleh dok melawak lagi dgn aku.
aku tersalah eja manager as manage
dia kata ' haiya, how come English lecturer misspelled 'manager'?'
aku gelak jaa.
hehe.
aku macam terkejut banget je bila dia kata aku dapat job tu.
paling terkejut bila dia kata 'they said that you did well during the mock teaching'
hahahaha.
kelakar gila ja aku rasa.
aku rasa aku banyak sengih n gelak je masa mock teaching tu.
.
so, aku rasa macam tak dapat nak pi kerja tu.
hm.
keliru la.
jauh tu, kat Pulau Pinang.
sejam perjalanan.
pastu kerja dia ada gap beberapa jam.
kira macam rehat dalam 4-5 jam.
aku nak buat apa time rehat tu?
nak balik rumah?
cam buang masa ja.
nak lepak mana.
kat situ surau macam takde je.
sebab situ student 70 % adalah cina.
lagi baki tu international students.
ntah.
aku keliru laaa.
aku harap dapat KPLI.
tak payah nak keliru-keliru dah.
hmm

3 comments:

intanurulfateha said...

.pegi je la dulu dear
.cr experience :)

.best ape keje kt ptpl

Kim said...

kim amik tesl kat upm. ritu microteaching kena ajar sir patrick spens! gile purba.. mencabar. peluh2 ajar. :D takpe2,cuba lagin dun gv up! :D

wanieybintang said...

dik tan : hm. taktau.. kompiusss~

kim : ahaaa. tapi yg best literature ni kita takda boundaries. boleh la kalau nak merepek2 sikt pun. ekekeke